sobota, 19 marca 2016

Klasyczna lazania pomidorowa

Mięso mielone i sos pomidorowy w bardzo prostej lazanii


Wiosenne porządki w kuchni zazwyczaj skutkują u mnie w kulinarnych inspiracjach. Zawsze odnajdę wtedy jakąś paczkę zapodzianego w czeluściach szafek składnika, z którym potem eksperymentuję przy gotowaniu. Tak było i tym razem. W roli głównej: makaron do lazanii! Kupiłam go dobrych kilka miesięcy temu, zachomikowałam na tyłach półki i kompletnie zapomniałam o planach kulinarnych z nim związanych.

Z racji, iż lazanii jakoś do tej pory nie zdarzyło mi się robić, Wujek Google natychmiast poszedł w ruch. Bardzo zainteresowała mnie wersja z pieczarkami, którą podejrzałam na blogu u Gospodyni Miejskiej. Spodobała mi się też klasyczna adaptacja tego dania, jaka wypatrzyłam na portalu Przepisy łatwe, szybkie i smaczne. Zachwyciła mnie również prosta i sprawdzona receptura od Kuchcik gotuje

Sęk w tym, że na żaden przepis zdecydować się nie mogłam. Postanowiłam więc stworzyć swój, inspirując się podpatrzonymi smakami.


Składniki na 4 duże porcje - w naczyniu o wymiarach LxW 28x20 cm:

FARSZ MIĘSNY:
  • 500g mięsa mielonego wieprzowego
  • 1 cebula - duża
  • 5 ząbków czosnku - duże
  • 2 świeże pomidory
  • 1 puszka pomidorów - krojone
  • 1 mały koncentrat pomidorowy [80g]
  • sos tabasco - do smaku
  • 1 łyżka sosu sojowego
  • pieprz ziołowy, sól cebulowa, estragon, bazylia, oregano, papryka czerwona, czosnek granulowany - do smaku
  • olej do smażenia 
SOS BESZAMELOWY:
  • 1/2 kostki masła [100g]
  • 1/2 szkl. mąki pszennej
  • 2 szkl. mleka
  • 1 łyżeczka gałki muszkatołowej - płaska
  • sól i pieprz czarny - do smaku
POZOSTAŁE:
  • 9 płatów makaronu do lazanii - bez konieczności gotowania
  • 3 kulki mozzarelli [3x125g]
  • 100g sera żółtego - starty na dużych oczkach tarki
  • masło do wysmarowania naczynia


Farsz mięsno-pomidorowy

Cebulę obrać, posiekać w kostkę i posmażyć na rozgrzanym oleju na złoto. Pod koniec smażenia dodać przeciśnięty przez praskę czosnek - lub pokrojony uprzednio w drobniutką kostkę. Chwilę jeszcze smażyć, ale niezbyt długo, by czosnek się nie przypalił - ma wtedy gorzkawy posmak. Całość zdjąć z patelni i odstawić na chwilę na bok.

Pomidory sparzyć wrzątkiem i obrać ze skórki. Następnie pokroić w drobne kawałki.

Mięso mielone usmażyć. Gdy zbrązowieje, dorzucić podsmażoną cebulę z czosnkiem oraz pokrojone pomidory i chwilę poddusić. Następnie dołożyć pomidory z puszki wraz z całą zalewą, koncentrat pomidorowy, sos tabasco, sos sojowy i wszystko razem wymieszać, nadal smażąc na średnim ogniu. Dosypać przyprawy według smaku i ponownie wymieszać. Doprowadzić do zagotowania i chwilę dusić na małym ogniu. Zdjąć z palnika i odstawić do przestudzenia.

Sos beszamelowy

Na patelni lub w większym rondlu rozpuścić na wolnym ogniu masło. Stopniowo dosypywać mąkę, cały czas mieszając trzepaczką, aby nie dopuścić do przypalenia i powstania grudek.

Zdjąć z gazu i dolać powoli mleko, nadal mieszając. Zagotować na wolnym ogniu, od czasu do czasu mieszając - pilnować, aby nie przypalić! Dodać gałkę muszkatołową i przyprawić pieprzem oraz solą. Wymieszać i chwilę pogotować do uzyskania pożądanej konsystencji sosu.

Sos powinien mieć fakturę dość rzadkiego budyniu i swobodnie się rozsmarowywać, ale nie rozpływać. W razie gdyby był za gęsty, można rozcieńczyć go mlekiem.

Przygotowanie lazanii

Naczynie do zapiekania wysmarować masłem - dno i boki

Lazanię układać warstwami:
  1. sos beszamelowyna grubość ok 0,5 cm 
  2. płaty makaronu - bez jego uprzedniego obgotowywania
  3. farsz mięsno-pomidorowy - 1-sza warstwa
  4. plastry mozzarelli
  5. sos beszamelowy
  6. płaty makaronu
  7. farsz mięsno-pomidorowy - 2-ga warstwa
  8. plastry mozzarelli
  9. sosu beszamelowy
  10. płaty makaronu
Wierzch posypać żółtym serem - startym na grubych oczkach tarki.

Naczynie z lazanią wstawić bez przykrycia do nagrzanego do 200C piekarnika - dolny poziom, grzałka góra-dół, bez termoobiegu. Piec ok. 35-40 minut, aż ser z wierchu apetycznie się zarumieni. Odstawić do lekkiego przestudzenia na ok 10 minut i dopiero wtedy kroić na porcje - danie będzie wtedy poręczniejsze do nakładania.

I w ten sposób obiad na dwa dni gotowy! Trochę kalorii tu jest, ale za to jaki smak! Lazania bez utraty smaku odgrzewa się na drugi dzień w mikrofali :)

5 komentarzy:

  1. U Ciebie też nieźle :) wspaniale ta kazania wygląda,bardzo apetyczne, a mnie ściska w dołku od patrzenia :(na takie pyszne jedzonko:).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Heh, jak oglądam zdjęcia ponownie, to też mi się znowu lazanii zachciewa ;) Chyba będzie powtórka z rozrywki wkrótce ;)

      Usuń
  2. Smakowicie wygląda :) Z sosem beszamelowym, moje smaki. Pycha!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zainspirowałam się Twoją, sprawdzoną lazanią :) Masz rację, że nie ma to jak klasyka :)

      Usuń
  3. 33 years old Physical Therapy Assistant Abdul Ducarne, hailing from McCreary enjoys watching movies like Chapayev and Photography. Took a trip to Works of Antoni Gaudí and drives a Ferrari 250 GT SWB California Spider. Przeczytaj caly raport

    OdpowiedzUsuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...