środa, 27 lipca 2016

Ciasto jogurtowe ze śliwkami dla leniwych

Ciasto z kubeczka - jak niemożliwe skoro możliwe?!


Zawsze gdy przechodzę koło osiedlowego bazarku, ogromnie kuszą mnie sprzedawane tam przecudne, błyszczące, pachnące latem, świeże owoce. Ostatnio dojrzałam pierwsze dostępne już śliwki. Nie mogłam się powstrzymać, aby nie wykorzystać ich w domowym cieście.

Oczywistym wyborem było tu moje ulubione ciasto jogurtowe. Mam do niego ogromny sentyment ze względu na prostotę wykonania i odmierzania składników. Miska, kubek i łyżka - oto cały sekret jego przygotowania! Bez miksera i góry "garów" do mycia po fakcie - kto by pomyślał że kubeczek po jogurcie może grać rolę główna przy pieczeniu ciasta? 

Wychodzi wilgotne, długo zachowujące świeżość, wprost rewelacyjne w smaku. Za sprawą żonglowania dodatkiem różnorakich owoców i wielosmakowego jogurtu - nigdy się nie znudzi :)

Zapraszam do podejrzenia moich poprzednich wariacji w temacie ciasta jogurtowego:

Składniki na dużą blachę o wymiarach LxW 28x34cm, przy użyciu kubeczka jogurtu wielkości 400g:
  • 1 kubeczek jogurtu brzoskwiniowego (400g) - gęsty
  • 4 jajka - średnie
  • 1 kubeczek oleju 
  • 1 kubeczek cukru - w tym 1 mały cukier wanilinowy (16g) - lub 1 płaska łyżka domowego cukru waniliowego (wyrób własny TU) - dodatkowo 2-3 łyżki cukru do posypania śliwek z wierzchu przed pieczeniem
  • 3 kubeczki mąki pszennej - u mnie tortowa, typ 450
  • 2 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia - czubate
  • ok 1/2 kg niezbyt dużych śliwek - lub więcej, w zależności od preferencji

Do dużej miski wyłożyć jogurt. Wbić całe jaja. Kubeczka po jogurcie użyć do odmierzenia oleju i dolać do reszty płynnych składników. Rozbełtać łyżką.

Kubeczek po jogurcie umyć, wytrzeć, odmierzyć potrzebną ilość cukru i mąki wsypując do drugiej miski. Dodać proszek do pieczenia i cukier wanilinowy. Wymieszać łyżką.

Suche składniki połączyć z mokrymi, wymieszać do ich połączenia - nie przejmować się jeśli pozostaną grudki. Ciasto wyjdzie dość gęste, ale nadal wystarczająco lejące, aby nie mieć trudności z przełożeniem go do blaszki.

Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia - sugeruję podwójną warstwę papieru na dno, bo ciasto ma tendencję do przypiekania się od dołu


Wylać do niej ciasto. Na wierzch wrzucić umyte, osuszone i pokrojone na połówki śliwki - przekrojoną stroną do góry. Posypać je lekko cukrem.

Piec około 45-55 min. w 180C - u mnie bez termoobiegu, grzałka góra-dół, środkowy poziom piekarnika. Stan upieczenia sprawdzać "testem patyczka".  

Smacznego :) 


Piecz - tak od podstaw

69 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo smacznie. A jakie wyrośnięte. Pyszności do kawki lub kubka mleka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Małgosiu za miłe słowa :) Gdybym mogła, to w te pędy bym ci podarowała kawałeczek albo i trzy do tej kawki z mleczkiem :)

      Usuń
    2. Świetne ciasto ,smaczne iproste w wykonaniu

      Usuń
  2. Lubię robić takie proste ciasta, w dodatku są bardzo smaczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prosto, szybko i smacznie - mój ulubiony patent na gotowanie :D

      Usuń
  3. dużo oleju, czym można zastąpić przynajmniej połowę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tak dużą ilość mąki, oleju musi być tyle ile podane w przepisie, bo w innym wypadku ciasto wyjdzie za suche. Przy użyciu dobrej jakości oleju rzepakowego lub oliwy, nic nie straci się na zdrowotności ;)

      Usuń
  4. Bajeczne ciasto! Na sam jego widok ślinka leci <3 mniam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieskromnie przyznaję racje ;) Ślinotok przy pieczeniu murowany ;) Ciężko dotrwać do zupełnego wystudzenia blachy, po wyjęciu ciacha z piekarnika ;)

      Usuń
  5. Najbardziej lubimy jak śliwki podczas pieczenia zrobią się takie super karmelowe :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A gdy przed pieczeniem posypie się je jeszcze zdeczko cukrem trzcinowym zamiast zwykłego - to już w ogóle karmelowa bajka :D

      Usuń
  6. ten jogurt to musi być brzoskwiniowy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie musi :) Może być zwykły naturalny, zamiast smakowego. Ja przy tym cieście żongluję różnymi smakami jogurtów - wtedy ciasto nigdy się nie znudzi :)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Łap za kubek jogurtu i piecz! - nawet się nie spostrzeżesz, jak szybko ciacho będzie gotowe :)

      Usuń
  8. Wygląda pysznie! Muszę spróbować!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam! Bo banalne w przygotowaniu, a jakie pyszne :)

      Usuń
  9. A czy tego ciasta można użyć do zrobienia muffinek? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam, choć pewnie dałoby radę. Trzeba by tylko pilnować czasu pieczenia, żeby babeczek nie przesuszyć podczas pieczenia.

      Usuń
  10. Po prostu uwielbiam takie ciasta 😍

    OdpowiedzUsuń
  11. Trzy kubeczki mąki to w przeliczeniu na szklanki ile wychodzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cały trik tego ciasta polega na odmierzaniu wszystkich składników tą samą miarką/pojemnikiem którego użyło się do odmierzenia jogurtu. Jeśli weźmiesz do ciasta szklankę jogurtu, szklanką odmierzaj tez resztę.

      Usuń
  12. Ciacho prezentuje się smakowicie:) Najprostsze ciasta są najsmaczniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co racja to racja :) Najsmaczniej jest wtedy gdy nie trzeba się zbytnio namęczyć przy pieczeniu ;)

      Usuń
  13. A w okraglej blaszce nic sie nie stanie? Bo wlasnie robie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto rośnie równomiernie na całej swojej powierzchni, niezależnie od kształtu blaszki. W okrągłej też wyjdzie :) Tylko podejrzewam, że musisz proporcjonalnie zmniejszyć ilość składników przy używaniu typowej wielkości tortownicy 26cm, bo inaczej ciacho może być za wysokie i się niedokładnie upiec w środku.

      Usuń
  14. U mnie też na okrągło jogurtowe) Zwłaszcza że przy małej aparatce czasem ciężko poszaleć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okrągłe, kwadratowe - ważne że pyszne jogurtowe :)

      Usuń
  15. Super wyszło ale jako,że wstawiłam do nie nagrzanego piekarnika to piekłam dłużej. Dziękuję i pozdrawiam Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że posmakowało :) Czas pieczenia zawsze trzeba dostosować do "urody" własnego piekarnika ;) W gazowym np. trzeba dłużej piec i to samo przy wstawaniu do zimnego piekarnika.

      Usuń
  16. Przepis super,wykonanie bardzo proste i szybkie a upieczone ciasto po prostu przepyszne :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że posmakowało :D To moje ulubione ciasto, właśnie ze względu na prostotę wykonania i brak "garów" do zmywania ;)

      Usuń
  17. Dlaczego nikt nigdzie nie podaje wielkosci blachy.To juz jest meczace Gdziekolwiek nie zajrze malo kto o tym pamieta,a ja nie wrozka,zeby po skladnikach sie domyslec.Poza tym nie mieszkam w PL i mam inne wymiary feremek.

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam i przepraszam,ze sie pani oberwalo "rykoszetem" za brak wymiarow blachy,a teraz wlasnie zobaczylam,ze u pani sa podane.Bylam ostro wkurzona bo mialam otwarte 11 roznych stron z przepisami i tylko na 4 podane byly wymiary foremek.Jeszcze raz przepraszam i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sprawy :) Brak wymiarów foremek w nowo-wypróbowywanym przepisie też jest dla mnie faktem niezmiernie irytującym. Osobiście staram się pilnować, aby zawsze umieszczać wymiary przy liście składników na ciasto :) Przecież forma foremce nierówna ;)

      Usuń
  19. dziś upiekłam - dobre ale mąki dałam 2 i pół kubka bo ciasto było bardzo gęste.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciasto generalnie wychodzi mocno gęste przy mieszaniu, co sprawia, że jest zwarte i wilgotne po upieczeniu.

      Usuń
  20. Ciasto wyszło fenomenalne. Pyszne! Zrobiłam na jogurcie gruszkowym. Zamiast łyżką robiłam wszystko mikserem na małych obrotach. i bardzo krótko miksowałam. Cukier dodałam do składników mokrych bo bałam się, że słabo się nie rozpuści. Piekłam z termoobiegiem i upiekło się równomiernie. Dodam tylko, że długo zachowuje świeżość. Temperatura wszystkich składników jeśli będzie pokojowa, ciasto na pewno się uda!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwierz, że wystarczy to ciasto rozmieszać łyżką, a cukier wcale nie musi być do końca rozpuszczony - i tak wyjdzie dobre :) Ja nigdy nie wyciągam tu miksera :)

      Usuń
  21. ciasto super ja dodatkowo robię jeszcze kruszonkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smaczny akcent na wierzch - też tak muszę spróbować następnym razem :)

      Usuń
  22. ciaasto jest fenomenalne wlasnie ukroilam kawalek jest obłędne !!!

    OdpowiedzUsuń
  23. Genialny przepis, ciasto jest gotowe w trzy minuty :) Ja wszystkie składniki dodałam razem do jednej miski, zamieszałam łyżką i wylałam do tortownicy (robiłam z połowy składników, bo obje z mężem jesteśmy na diecie) i wyszło wspaniałe. Super sprawa, następnym razem spróbuję z innymi owocami. Pozdrawiam bardzo ciepło

    OdpowiedzUsuń
  24. super przepis, wlasnie pieke druga blache dzisiaj!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  25. Przepis super. Szybkość robienia jest duża zaletą w kuchni. Z tej ilości wyszły mi 2 tortownice o śr. 26cm. Jednej już nie ma. Ale następnym razem dam mniej mąki bo jakoś trochę ją czuć.

    OdpowiedzUsuń
  26. Właśnie ciasto wylądowało w piekarniku i się zastanawiam czy się uda bo wyszło mi baaaardzo gęste��.

    OdpowiedzUsuń
  27. ...Super!!!...wlasnie upieklam...polecam...DZIEKUJE ZA PRZEPIS..

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciasto rewelacja znika jeszcze szybciej niż się robi😊

    OdpowiedzUsuń
  29. Biorę się do pieczenia. Wygląda obłędnie. Serdecznie dziękuję za podzielenie się przepisem

    OdpowiedzUsuń
  30. Świetny przepis, dzisiaj upiekłam :) szybko i smacznie. Przepis właśnie znalazł się w moim zeszycie ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Moja Babcia zawsze ma problem z odmierzaniem. Przez Twój przepis problem zniknął 😁 ciasto pycha😄

    OdpowiedzUsuń
  32. Ciasto upieczone.Jest zaj...ste!!!!
    Urosło super 😋.Tylko ja zamiast śliwek dodałam lekko rozmrożone wiśnie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Upiekłam z borówką. Składniki czekały w ciepłym miejscu przez. noc. Wyszło super. Na przyszłość dam tylko 2 łyżeczki proszku do pieczenia - jednak jest wyczuwalny. Będę eksperymentować :)

    OdpowiedzUsuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...