środa, 9 marca 2016

Chleb z nerkowcami i masłem orzechowym

Skoncentrowany, orzechowy smak w pysznym chlebie razowym


Długo nosiłam się z wypróbowaniem przepisu z bloga Kornik w kuchni na Chleb orzechowy. Jakoś zawsze coś stawało na drodze. A to orzechów mi akurat zabrakło. A to mąka razowa się skończyła. A to zapomniałam drożdży zakupić w sklepie.

W końcu odhaczyłam wszystko co niezbędne z listy składników i wzięłam się za wypiekanie. Dla fanaberii smakowej zamieniłam orzechy włoskie na orzechy nerkowca i zamiast tradycyjnego masła użyłam masła orzechowego, smażonego z nerkowców.

Wybaczcie mi tę kryptoreklamę, ale nie mogę się oprzeć, aby nie pochwalić wyrobów orzechowych PRIMAVIKA. Masło smażone z nerkowców jest już kolejnym, jakie degustuję tej firmy i zdecydowanie wystawiam mu wysokie noty zarówno za smak, konsystencję i skład. Gęste, gładkie, o skondensowanym smaku nerkowców. 99% orzechów to bardzo dobra zawartość pośród tego typu produktów dostępnych w sklepach. Produkcja bez użycia glutaminianu monosodowego i innych "świństw", to niewątpliwa zaleta. Brak powszechnego obecnie "dopełniacza", jakim jest soja, to już w ogóle fenomen. No i ten smak!  Mistrzostwo! Słów brak, polecam samemu spróbować :)

Wracając do chleba, z racji dużej ilości mąki razowej, wyszedł mi on mocno zwarty i twardawy. Miałam duże wątpliwości odnośnie oryginalnego przepisu i tak nierównomiernej w nim proporcji mąk - ponad dwa razy więcej tej razowej, niż zwykłej - gdyż przeważnie piekę odwrotnie

Przyznam szczerze, że wątpliwości te były słuszne, bo chleb miał niezbyt zachęcającą strukturę. Być może pieczenie w garnku rzymskim - tak jak było to w oryginale - dałoby lepsze efekty. Za to smaku nie będę się czepiać. Rewelacja! Trzaskające w zębach orzechy nerkowca połączone z aromatem masła orzechowego, idealnie się tu sprawdziły!


Składniki na 1 średni bochenek:
  • 2 łyżki masła z nerkowców smażone PRIMAVIKA
  • 350g mąki żytniej razowej - razowa drobna typ 2000
  • 115g mąki pszennej - luksusowa typ 550 
  • 1 łyżeczka cukru trzcinowego
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli
  • 20g drożdży
  • 275ml ciepłego mleka
  • kilka łyżek ciepłej wody - w razie potrzeby, dla rozluźnienia ciasta przy wyrabianiu
  • 125g orzechów nerkowca - posiekanych nożem

Mleko podgrzać w wysokim garnuszku na małym ogniu do temperatury pokojowej. Następnie dosypać łyżeczkę cukru trzcinowego i mąki - jako pożywki. Wkruszyć drożdże. Wszystko dokładnie rozmieszać i odstawić na 10-15 minut, do wyrośnięcia - aż zaczyn "ruszy".

W dużej misce wymieszać obie mąki i sól. Dołożyć masło orzechowe. Wlać zaczyn. Całość wymieszać robotem - używając mieszadeł hakowych - aż powstanie wilgotne ciasto. W razie potrzeby można dolać kilka łyżek ciepłej wody - gdyby konsystencja ciasta chlebowego była zbyt zwarta.

Z racji, iż robot nie da rady dokładnie wyrobić ciasta, pougniatać je przez co najmniej 5 minut ręką - ja to robię w lekko opruszonej mąką misce, w której mieszałam składniki, ale można się posłużyć również stolnicą.

Wyrobione ciasto uformować w kulę i przełożyć z powrotem do miski - jej dno i boki opruszyć lekko mąką. Całość przykryć ściereczką kuchenną i odstawić na około 1 godzinę w cieple miejsce, dla podwojenia objętości.

Po tym czasie ciasto w misce zbić kilka razy pięścią - w celu odgazowania. Dosypać posiekane orzechy i wgnieść je w ciasto. Uformować okrągły bochenek i ułożyć go na dużej blasze wyłożonej papierem do pieczenia i obsypanej lekko mąką. Chleb z wierzchu również opruszyć mąką. Przykryć ściereczka kuchenna i odstawić na 45 minut do wyrośnięcia.

Blachę wstawić do nagrzanego do 200C piekarnika - bez termoobiegu, środkowy poziom, grzałka góra-dół. Piec 35-40 minut. Po upieczeniu przełożyć na metalową kratkę do ostygnięcia.


10 komentarzy:

  1. Taki chlebek to bym zjadła be żadnych dodatków. Super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Di :) Faktycznie, jak się za niego zabrałam, to oderwać nie mogłam i kroiłam pajda za pajdą - nieważne dodatki! :P

      Usuń
  2. Cudowny chlebuś, uwielbiam taki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No bo kto powiedział, że z masła orzechowego chleba nie można upiec?! :P

      Usuń
  3. Dzisiaj znalazłam Twój chlebuś i wygląda rewelacyjnie. Pomysł na masło z nerkowców w chlebie wydaje mi się cudowny. Lubie piec chleby i to jest mój nowy "must have" Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomysł podpasował :) Z masłem orzechowym rzeczywiście ma nietypowy smak :) Tylko sugeruję zmienić proporcje mąk, bo uważam, że wyszedł zbyt zwarty - za dużo maki razowej.

      Usuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...