niedziela, 10 stycznia 2016

Najłatwiejszy chleb bezglutenowy

W składzie: mąka kukurydziana, ziemniaczana, z amarantusa, z tapioki i ryżowa


W aktualnej edycji Wypiekania na śniadanie mierzyliśmy się z pieczywem bezglutenowym. Nie jestem wrażliwa na gluten, stąd zwykle nie mam do czynienia z tego rodzaju produktami zbyt często. Był to więc dla mnie swoisty eksperyment z wykorzystaniem mniej typowych mąk, między innymi takich jak mąka z tapioki, czy ryżowa.

Jeszcze zanim zabrałam się za pieczenie, w momencie gdy zapoznawałam się z przepisem, pomyślałam sobie: "Jeśli ten chleb mi wyjdzie, to będzie to najłatwiejszy wypiek bezglutenowy możliwy do wykonania!". Składniki dodaje się wszystkie naraz, miesza się razem i całość odstawia do krótkiego wyrośnięcia. Nawet nie ma potrzeby robić zawczasu zaczynu drożdżowego, bo drożdże wkrusza się od razu do reszty składników.


Przepis oryginalny z bloga Smaki Alzacji, był z użyciem mixu mąki bezglutenowej. Ponieważ takowego nie posiadałam, sama sobie taki mix zrobiłam. 

Wykorzystałam w nim miedzy innymi mąkę ryżową i mąkę z tapioki firmy SKWORCU - znanej z bogatego asortymentu herbat, kaw, przypraw i innych produktów, a wszystko to prozdrowotne i ekologiczne.

Mąka ryżowa [u mnie od SKWORCU] – dość gruba, o wyraźnej teksturze. Dobrze sprawdza się do wypieków. Warto ją mieszać z inną mąką – np, ziemniaczaną, gdyż sama w sobie w bardzo niewielkim stopniu wiąże ciasto. [źródło: www.alergiapokarmowa.pl]

Mąka z tapioki [u mnie od SKWORCU] – wytwarzana z suszonego manioku. Najczęściej używana do różnego rodzaju legumin (kisiel, budyń). Bezsmakowa. W przeciwieństwie do tradycyjnej mąki nie „zabiela” potraw, więc sosy, desery i zupy zagęszczane tapioką zostaną klarowne. [źródło: www.alergiapokarmowa.pl]

Składniki na 1 keksówkę o wymiarach LxWxH 30x10x8cm: 
  • 150g mąki kukurydzianej - od razu przyznam, iż dodałam trochę zbyt dużo, bo wypiek pozostawiał w ustach lekkie odczucie ziarnistości - taka "uroda" tej mąki :) 
  • 100g mąki ziemniaczanej
  • 100g mąki ryżowej - u mnie od SKWORCU 
  • 100g mąki z tapioki - u mnie od SKWORCU 
  • 50g ziaren amarantusa - zmielić w młynku do kawy na mąkę 
  • 1 łyżka otrębów gryczanych 
  • 1 łyżka ziaren siemienia lnianego - zmielić w młynku do kawy na mąkę 
  • 1 łyżeczka soli
  • 400g wody
  • 100g oleju od suszonych pomidorów 
  • 10 suszonych pomidorów - pokroić w drobną kostkę
  • 1 łyżeczka suszonego tymianku
  • 25g świeżych drożdży

Wszystkie składniki przełożyć do miski i zmiksować mikserem - mieszadła hakowe - do połączenia składników. Ja najpierw mąki przesiewałam przez sitko, aby wprowadzić powietrze, co wpływa na lepsze rośnięcie

Masę chlebową wyłożyć do blaszki keksówki natłuszczonej i oprószonej mąką - u mnie ryżowa -  i pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na około 30 minut. 

Następnie włożyć do nagrzanego do 180C piekarnika i piec ok 45-50 minut do suchego patyczka. U mnie bez termoobiegu, w 1/3 wysokości piekarnika, grzałka góra-dół.

Wyjąć z blaszki od razu po upieczeniu i studzić na metalowej kratce kuchennej.

Chleb wyszedł mi dość wilgotny - to pewnie zasługa mąki z tapioki. Fakturą bardziej przypomina pieczywo na zakwasie, niż na drożdżach. Miękki w środku, z twardą skórką - przewiduję, że będzie długo się przechowywał bez oznak starzenia.  

Chleb nie wyrósł mi tak szaleńczo, jak w oryginalnym przepisie Smaki Alzacji, ale podejrzewam, że to z braku maki gryczanej. Nic to, następnym razem zrobię wersję gryczaną :)


WYPIEKAŁAM WSPÓLNIE Z:

 

16 komentarzy:

  1. Super Ci wyszedł. Uzyłam takiej samej mąki z tapioki od Skworcu. Dzięki za wspólne wypiekanie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rewelacyjna to była edycja Wypiekania! :) A Skworcu uwielbiam za te ich nowinki bakaliowe i nie tylko ;)

      Usuń
  2. no i Gratuluję! mówiłam, że jest dobry i prosty :-)serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, prościzna, a jaki mnamniuśny w smaku! :D Dzięki za pomysł na przepis :)

      Usuń
  3. Dziękuję za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za wspólne wypiekanie i do następnego razu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miło mi było wziąć udział w akcji w tak doborowy towarzystwie:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Heh, miód na moją kulinarna duszę! :P Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  6. Musiał być pyszny ;-) Dziękuję za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  7. 46 years old Financial Analyst Tessa Croote, hailing from McBride enjoys watching movies like "Sound of Fury, The" and Reading. Took a trip to The Four Lifts on the Canal du Centre and drives a Silverado 2500. Kliknij tutaj

    OdpowiedzUsuń
  8. Taaa, z drożdżami to żadna sztuka. jeśli ktoś potrzebuje jeść bezglutenowo to drożdży też nie powinien. A bez drożdży już tak łatwo nie jest��

    OdpowiedzUsuń
  9. s Benjaminem bylo naprosto skvělé pracovat. byl velmi jasný, důkladný a trpělivý, když prováděl mou ženu a mě procesem půjčky. byl také velmi aktuální a tvrdě pracoval, aby se ujistil, že je vše připraveno jít před uzavřením půjčky. pan benjamin je úvěrový úředník spolupracující se skupinou investorů, kteří nám pomáhají získat prostředky na nákup našeho nového domu, můžete ho kontaktovat, pokud chcete získat půjčku za dostupnou nízkou sazbu 2 rio e-mailem. 247officedept@gmail.com nebo whatsapp chat: + 1-989-394-3740

    OdpowiedzUsuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...