niedziela, 12 kwietnia 2015

Czekoladowa babka majonezowa - konkurs DELECTA

Babka potrójnie czekoladowa - czekoladowe ciasto, polewa i posypka


Jednym z moich ulubionych ciast - zarówno do wypiekania jak i potem do spożywania - jest babka majonezowa

Jest to ciasto z gatunku łatwych, prostych i przyjemnych, ze względu na jego 4 główne zalety:
1. ZAWSZE wychodzi - trzymając się banalnie prostego przepisu nie można tu nic zepsuć... będę pełna podziwu dla każdego komu się spartaczenie jednak uda, bo naprawdę niełatwa to sztuka...
2. Jest NADZWYCZAJNIE smaczne, puszyste i wilgotne - majonezu w ogóle tu nie czuć i nikt, kto babki posmakował nie śmie przypuszczać, że jest on jej głównym składnikiem
3. Do ukręcenia TYLKO w 15 minut - prostota przygotowania jest wprost porażająca... 4. DŁUGO zachowuje świeżość - nie tracąc nic na smaku, puszystości i miękkości
Jak zwykle wykorzystałam tu majonez typu "krzak" - czyli najtańszy, wyjątkowo nędznej jakości, w sumie najgorszy, jaki tylko mogłam znaleźć w sklepie - wyjątkowo się sprawdza w tym wypieku.  

Taki słoiczek majonezu "do zadań specjalnych" używam potem na kilka następnych babek - bo do innych celów spożywczych, ze względu na ohydny smak, raczej się on nie nadaje...

Tym razem babkę piekłam z użyciem produktów DELECTA, chcąc wziąć udział w konkursie Wielkanocne wypiekanie z Delectą. 
Puszysta baba, bakaliowy mazurek czy może wykwintne babeczki? Na Wielkanoc pieczesz tradycyjnie czy z nutką fantazji? Korzystasz z przepisów z zeszytu mamy lub babci, czy samodzielnie kreujesz swoje receptury?
Pokaż nam, jaki wypiek będzie królował na Twoim świątecznym stole!  (...) Sięgnij po co najmniej dwa produkty z oferty marki i przygotuj swój popisowy wypiek.

Składniki na keksówkę o wymiarach 30x10x8 cm (LxWxH):

Uwaga! Proporcje składników będą tu zależeć od wielkości użytej do odmierzania szklanki - u mnie był to tym razem dość duży kubek, stąd może większe porcje składników niż przy użyciu typowej szklanki...

  • 5 jaj - małych, jeśli większe to 4 sztuki 
  • szczypta soli
  • 3/4 szkl. cukru 
  • 1 mały cukier wanilinowy DELECTA
  • 2 czubate łyżki kakao - ciemnego i gorzkiego
  • 1/3 szkl. mąki pszennej - do kubka wsypałam najpierw kakao i uzupełniłam potem mąką, tak aby całość wypełniła łącznie 1/2 szkl.
  • 1/2 szkl. mąki ziemniaczanej
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia DELECTA
  • 3 czubate łyżki majonezu
  • 1 aromat waniliowy DELECTA
  • polewa czekoladowa - u mnie własnego wyrobu, przepis idealny (!) do znalezienia TU 
  • biała czekolada - do starcia na wiórki i posypania po wierzchu

W dużej misce zmiksować jaja ze szczyptą soli na puszystą masę, dodając stopniowo cukier i cukier wanilinowy - aż do uzyskania konsystencji gęstego kogla-mogla

Dodać obie mąki, kakao i proszek do pieczenia, krótko zmiksować. 

Na końcu dołożyć majonez oraz aromat i bardzo krótko zmiksować - tylko na tyle aby połączyć składniki.
 
Keksówkę wysmarować masłem i obsypać kaszą manną - kasza manna jest tu lepsza niż bułka tarta, bo nie ma tendencji do przypalania się. Przelać ciasto do formy, pomagając sobie łyżką.
 
Piec w nagrzanym do 170C piekarniku ok. 45-50 min - na środkowym poziomie piekarnika w opcji góra-dół bez termoobiegu. Bliżej końca pieczenia sprawdzać stan upieczenia ciasta "testem patyczka" - suchy patyczek, można wyjmować!  

Ciasta nie wyciągać zbyt szybko z piekarnika - niebezpieczeństwo, że opadnie - wyłączyć grzałkę, uchylić drzwiczki i studzić tak ciasto ok. 10 min. Następnie wyjąć z piekarnika i pozostawić w blaszce do zupełnego ostygnięcia.
 
Przy pomocy pędzelka wysmarować babkę polewą czekoladową - u mnie wyrób własny, przepis do znalezienia TU. Na polewę zeskrobać nożem płatki białej czekolady. 

Ponieważ oblewałam babkę własną polewą - metodą wielu prób, rozczarowań i błędów doszłam do przepisu idealnego, stąd nie omieszkałam go wykorzystać - ciasto włożyłam potem na 30-40 minut do lodówki, do kompletnego zgęstnienia polewy.

Jeśli ktoś ma ochotę na inne wersje babki majonezowej, zapraszam do wypróbowania poniższych przepisów:
 

Wielkanocne wypieki z Delectą

1 komentarz:

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...