piątek, 23 marca 2018

Dwukolorowa babka białkowa

Idealny patent na utylizację nadmiaru białek jaj


Święta Wielkanocne tuż tuż. Wielkie sprzątanie w trakcie. Wiosenne porządki nie ominęły również kuchennej lodówki. W zamrażarce znalazłam dawno już zapomniane białka jaj. Zwykle mrożę je w małych pojemniczkach do późniejszego wykorzystania, gdy zostanie mi ich nadmiar po szarlotce lub cieście na tartę. Takie zamrożone białka dają się przechowywać nawet do kilku miesięcy, w oczekiwaniu na moje natchnienie kulinarne i pomysł ich spożytkowania.

Świetnym sposobem na utylizację nadmiaru białek jest właśnie babka białkowa - szybka do przygotowania i z łatwo dostępnych składników. Wymaga jedynie ciut wcześniejszego planowania i wyjęcia z wyprzedzeniem z zamrażarki odpowiedniej ilości białek - zwykle wyjmuję je wieczorem i zostawiam na noc do powolnego rozmrożenia w lodówce.

Babka wchodzi dość zwarta w konsystencji, ale jest wystarczająco wilgotna by długo zachować świeżość. Jest niezbyt słodka w smaku, stąd raczej konieczny będzie dodatek polewy na wierzchu. Ja zwykle wykorzystuję tu mój patent na Idealną polewę czekoladową do ciast.

Babkę piekłam w ramach akcji organizowanej przez Ciasto na niedzielę pt. Wypieki na białkach jaj.



Składniki na tortownicę o średnicy 26cm:

  • 7 białek
  • 1 szkl. cukru
  • 1 i 1/2 szkl. mąki + 2 łyżki dodatkowo
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3/4 szkl. oleju
  • 4 łyżki wody
  • 2 łyżki kakao
  • polewa czekoladowa - u mnie własnego wyrobu, przepis idealny (!) do znalezienia TU


Rozmrożone uprzednio białka - najlepiej wyjęte dzień wcześniej z zamrażarki i odłożone do lodówki do powolnego rozmrażania -  ubić mikserem ze szczyptą soli na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodawać stopniowo cukier.

Mąkę - 1 i 1/2 szkl.- z proszkiem do pieczenia przesiać przez sito - w ten sposób wprowadza się powietrze i ciasto jest bardziej pulchne - a następnie domieszać stopniowo do białek. Dodać olej oraz wodę i delikatnie wymieszać.

Ciasto podzielić na 2 części. Do jednej dodać kakao, do drugiej 2 łyżki mąki.

Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia. Boki natłuścić i wysypać mąką lub bułką tartą. Następnie wyłożyć do formy poszczególne części ciasta -
najpierw na dno brązową, a na wierzch białą.

Wstawić do nagrzanego do 180C piekarnika. Piec ok. 40-45 min. - u mnie bez termoobiegu, środkowy poziom, opcja pieczenia góra-dół.

W połowie pieczenia można obrócić formę wokół jej osi, dla równomiernego upieczenia ciasta - posiadacze termoobiegu nie muszą się trudzić...

Bliżej końca pieczenia sprawdzać stan upieczenia ciasta "testem patyczka" - suchy patyczek, można wyjmować!

Po wyjęciu z piekarnika, ciastu pozwolić ostygnąć jeszcze w formie.

Po ostudzeniu babkę dowolnie udekorować. U mnie posłużyła ku temu ulubiona polewa czekoladowa. Na polewę można wyłożyć dowolne dekoracje.

Całe ciasto wstawić potem na 30 minut do lodówki, do kompletnego zgęstnienia polewy.

SŁODKOŚCI NA BIAŁKACH JAJ WSPÓLNIE WYPIEKALI
~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"~"


11 komentarzy:

  1. Joasiu babka pierwsza klasa. Super Ci wyszła w dwóch kolorach i ta polewa czekoladowa. Palce lizać. Postaram się i ja coś wykombinować ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięi Gosiu za dobre słowo :) Czekam niecierpliwie na Twoje dołączenie do weekendowej akcji :)

      Usuń
  2. Pieknie i przesmacznie wygląda ta twoja babka😊dziękuję za wspolne wypiekanie 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotko, ja też pięknie dziękuję za wspólną zabawę - jak zwykle było przemiło :)

      Usuń
  3. Smakowita babka, w sam raz do kawki :) Mi jeszcze trochę mrożonych białek zostało, pączkowy był karnawał ;) Dziękuję za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei machnęłam od razu zapas ciasta na tartę i białek mnóóóstwo mi z tego jeszcze zostało :) Mrożą się na zaś :) Dzięki za świetną zabawę i do następnej wkrótce!

      Usuń
  4. O, a ja wiecznie nie wiem, co z tymi białkami zrobić. Super pomysł!

    OdpowiedzUsuń
  5. Taką babkę naprawdę chętnie byśmy sobie zjadły :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super babka..dzięki za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  7. 31 years old Software Engineer IV Stacee Durrance, hailing from Listowel enjoys watching movies like Parasite and hobby. Took a trip to Ilulissat Icefjord and drives a Ford GT40. dlaczego nie sprobowac tego

    OdpowiedzUsuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...