sobota, 21 października 2017

Ślimaczki drożdżowe z pistacjami i masłem orzechowym

Masło orzechowe w słodkim wypieku. Pasuje? No pewnie, że tak! :)


Masło orzechowe użytkuję w mojej kuchni często. Głównie w postaci posmarowanych nim szczodrze kanapek. Uwielbiam pajdę świeżego chleba z solidną dawką tej orzechowej przyjemności :)

Zdarza się również, że smarowidło to dodaję do ciast i ciasteczek jako nadzienie, składnik masy głównej, czy krem smakowy. Rzadsze jest ogólnie takie zastosowanie masła orzechowego, ale odkąd po raz pierwszy go użyłam jako głównego składnika mojej słodkości, tak do teraz często gości właśnie w takiej postaci w mojej kuchni.

Aktualna edycja Ciasto na niedzielę właśnie masło orzechowe anonsuje jako główny element słodkich łakoci, w wydarzeniu pt. Masło orzechowe w wypiekach. Tym razem rozgrzewamy piekarniki i tworzymy słodkości z tym aromatycznym smarowidłem w roli głównej! W akcji biorą udział wszelkie babki, ciasta, ciasteczka, muffinki, bułeczki, torty itp. których składnikiem jest masło orzechowe. Dozwolone jest również jego wykorzystanie w deserze na zimno.

Ja postawiłam na klasykę, czyli pulchne bułeczki drożdżowe masłem orzechowym obficie nadziane. Do tego wierzch okraszony pistacjami i kamyczkami czekoladowymi - i tak oto jestem w kulinarnym niebie! :)


Składniki na 11-12 sztuk średnich drożdżówek:
ZACZYN:
  • 50g masłastopionego
  • 180ml mleka [3/4 szkl.] ciepłego
  • 25g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka mąki
  • 1 łyżeczka cukru
CIASTO:
  • 400g mąki pszennej - użyłam luksusowej typ 550, polecanej do ciast drożdżowych
  • 100g cukru
  • 1 jajko + 1 żółtko - 1 białko zostawić do posmarowania bułeczek przed pieczeniem
  • szczypta soli
NADZIENIE:
  • 1/2 dużego słoika masła orzechowego - choć tak prawdę mówiąc dokładna ilość zależy tu od indywidualnych preferencji nadziania bułeczek
  • 2 garście orzechów pistacjowychdrobno pokrojone, do posypania z wierzchu
  • 1 garść kamyczków czekoladowych DELECTA do posypania z wierzchu

W garnuszku rozpuścić masło. Dolać mleko i chwilę podgrzewać do uzyskania letniej temperatury płynu. Zdjąć z palnika, wkruszyć drożdże, dodać po łyżeczce cukru i mąki - jako pożywki - i dokładnie rozmieszać.

Odstawić do wyrośnięcia na 10-15 min. w ciepłe miejsce aż rozczyn "ruszy". Używać wysokiego garnuszka i pilnować, gdyż drożdże mają tendencję do kipienia ;)

Do miski przesiać mąkę - aby ją napowietrzyć, wtedy ciasto lepiej wyrasta podczas pieczenia - dodać sól, jajo+żółtko, oraz rozczyn drożdżowy. Wszystko wymieszać i wyrobić na gładkie ciasto - leniwiec kuchenny może z powodzeniem użyć miksera, bo ciasto nie jest mocno zwarte, tylko z końcówkami w postaci mieszadeł hakowych, NIE trzepaków.  

Miskę, w której wyrabiane było ciasto, obsypać mąką i włożyć do niej ciasto. Przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na ok. 1 godz. do podwojenia objętości.

Wyrośnięte ciasto zbić ręką - uderzając w nie kilka razy pięścią, w ten sposób się je odgazowuje. Ciasto rozciągnąć/rozwałkować w prostokąt ok. 40x30cm. Posmarować masłem orzechowym, zostawiając 3cm ciasta bez farszu przy jednym z dłuższych boków. 

Zawinąć w ścisły rulon jak roladę, zaczynając od dłuższego boku z nadzieniem, a kończąc na boku bez farszu - im więcej warstw zawiniętego ciasta w rulonie, tym większe będą drożdżówki. Jeśli mamy ochotę na większe drożdżówki - zawijać ciasto w rulon od krótszego boku. Dobrze skleić ostatni brzeg z resztą ciasta, aby nadzienie nie wypływało podczas pieczenia.

Rulon kroić na 3-4cm plastry. Plastry układać poziomo na papierze do pieczenia na blasze. Blachę z drożdżówkami przykryć ściereczką i odstawić na 15-20 min do napuszenia.

Przed włożeniem do piekarnika posmarować drożdżówki roztrzepanym białkiem - upieką się wtedy na błyszcząco. Wierzch posypać pokrojonymi drobno orzechami pistacjowymi oraz czekoladowymi kamyczkami.

Piec w temp. 190C ok. 18-20 min - piekarnik musi być wcześniej odpowiednio nagrzany; u mnie bez termoobiegu, góra-dół, na środkowym poziomie piekarnika. Po upieczeniu zdjąć z blachy i studzić na metalowej kratce. 


SŁODKOŚCI Z MASŁEM ORZECHOWYM WYPIEKAŁY:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
GRUNT TO PRZEPIS - Ślimaczki drożdżowe z pistacjami i masłem orzechowym
https://grunttoprzepis.blogspot.com/2017/10/slimaczki-drozdzowe-z-pistacjami-i.html
Dorota Lapacz [FB] - Babeczki z masłem orzechowym
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=967578906713973&id=637096433095557&hc_location=ufi
6 NIEBO - Ciasto z masłem orzechowym ze śliwkami
https://6niebokuchnia.blogspot.com/2017/10/ciasto-z-masem-orzechowym-ze-sliwkami.html
SŁODKO SŁODKA - Malinowy sernik na zimno o spodzie z Oreo z dodatkiem masła orzechowego
https://slodkoslodka83.blogspot.com/2017/10/malinowy-sernik-na-zimno-na-spodzie-z.html 
Dorota Legec [FB] - Ciasteczka z kremu orzechowego
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1595968630470962&set=p.1595968630470962&type=3&theater
MOJE WYPIEKI I NIE TYLKO - Czekoladki orzechowo-rumowe z amarantusem
http://www.mojewypiekiinietylko.com/2017/10/czekoladki-orzechowo-rumowe-z-amarantusem/#more-13500
ŻYCIE ZACZYNA SIĘ W KUCHNI - Ciastka z masłem orzechowym i czekoladą
https://zyciezaczynasiewkuchni.blogspot.com/2017/10/ciastka-z-masem-orzechowym-i-czekolada.html
MOJE MAŁE CZAROWANIE - Mini serniczki waniliowe
https://doowa.blogspot.com/2017/10/mini-serniczki-waniliowe.html
KUCHNIA MNIAM - Brownie z kajmakowym sernikiem i masłem orzechowym
https://kuchniamniam.wordpress.com/2017/10/23/brownie-z-kajmakowym-sernikiem-i-maslem-orzechowym/ 
PRZEPISY MARGARETKI - Bułki drożdżowe z makiem i masłem orzechowym
http://www.przepisymargaretki.pl/2017/10/buki-drozdzowe-z-makiem-i-masem.html?m=1



12 komentarzy:

  1. NA jednym ślimaczku się nie skończy xD
    Śliczna filiżanka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Filiżanka w spadku po babci Pana Męża. Babcia uwielbiała wszelkie drożdżowe wypieki, stąd nie mogło jej filiżanki zabraknąć przy drożdżowych bułeczkach :)

      A ślimaczkom faktycznie ciężko się oprzeć i jeden na raz to jedynie wstępna zagrych jest :D

      Usuń
  2. Super. Spróbuję coś takiego zrobić razem ze swoją dziewczyną, zobaczymy jak wyjdzie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. mniam, pyszności! dziękuję za wspólne pieczenie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniały pomysł na niedzielne słodkości :)

    OdpowiedzUsuń
  5. jaka słodka rozpusta smaków:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszności ale jakiej mi na robiłaś ochoty na takie pyszne, słodkie śniadanie a ja mam tylko parówki w lodówce ;( ;( ;( i moje orzechowe ciasteczka na deser;))))

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo smakowite te Twoje bułeczki Asiu, dzięki za wspólny maślany weekend :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zjadłabym takie na śniadanie :) pięknie wyglądają i muszą nieziemsko smakować ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Masło orzechowe i pistacje? To nie mogło się nie udać <3

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie oparłabym się Twoim ślimaczkom. ;) Dziękuję Joasiu za wspólne weekendowe szykowanie łakoci. ;) Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Great post and I got extremely information from your article. I appreciate your work and requesting you to please keep posting other articles. and like you, I am also here to provide information about Outlook Customer service. A2Z wholesale

    OdpowiedzUsuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...