wtorek, 16 maja 2017

Prosty chleb z octem

Chleb z octem? Co to za dziwoląg?!


Dodawanie octu do chleba to wcale nie jest taki głupi pomysł, jak by się mogło wydawać. Ma on bowiem imitować typowy zakwas chlebowy. Przyznaję, że nie do końca ogarniam tajniki tego mechanizmu, ale sprawdziłam osobiście, w praktyce patent ten działa jak marzenie

Chleb jest pyszny w smaku, o bosko chrupiącej skórce, miękki i wilgotny w środku. Do tego wyjątkowo szybko i bezproblemowo się go robi. Bez miksera, wystarczy kilka razy zamieszać łyżką i prawie gotowe! Do tego nie trzeba "bawić się" z uprzednim przygotowywaniem zakwasu, wystarczą suche drożdże i ocet.

Przepis podpatrzyłam na blogu zamieszana.com, która z kolei podejrzała go jeszcze gdzie indziej. Przyznaję, że recepturę odrobinę zmodyfikowałam ilościowo pod swoje potrzeby, aby ciasta chlebowego wystarczyło akurat na jedną, mniejszą blaszkę. 

Polecam wypróbować, nie zawiedziecie się!


Składniki na 1 dużą keksówkę - o wymiarach LxWxH 30x10x7 cm:
  • 350g mąki pszennej - sielska, typ 650
  • 150g mąki pszennej pełnoziarnistej - graham drobna, typ 1850 
  • 2 łyżeczki suchych drożdży - płaskie
  • 40g płatków jaglanych błyskawicznych - można zastąpić płatkami owsianymi
  • 30g otrąb orkiszowych - można zastąpić otrębami pszennymi lub innymi + łyżka otrąb do obsypania chleba z wierzchu przed pieczeniem
  • 3 łyżki nasion lub pestek - u mnie po łyżce nasion siemienia lnianego, słonecznika i pestek z dyni 
  • 2 łyżeczki soli - płaskie 
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka octu spirytusowego 10% WSP "Społem" Kielce 
  • 500ml ciepłej wody - u mnie zwykła "kranówa"

Sypkie składniki wymieszać razem w dużej misce. Mąkę pszenną można najpierw przesiać przez sito - w ten sposób wprowadza się pęcherzyki powietrza i chleb lepiej wyrasta.

Dodać ciepłą wodę i ocet. Wymieszać dokładnie z resztą składników - ja tu użyłam dużej, drewnianej łyżki. Ciasto będzie miało dość luźną, lepiącą konsystencję, tak że łyżka spokojnie sobie poradzi przy mieszaniu - takie ma być!

Całość odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 30 minut pod przykryciem ze ściereczki kuchennej. Po tym czasie ciasto jeszcze przez chwilę wyrobić również używając łyżki.

Formę keksową o wymiarach LxWxH 30x10x7cm  wysmarować masłem i obsypać bułką tartą. Przełożyć do niej ciasto i odstawić do ponownego wyrośnięcia na kolejne 30 minut.

W tym czasie nagrzać piekarnik do 250C. Po wyrośnięciu, wierzch ciasta w blaszce spryskać wodą i obsypać ulubionymi ziarnami lub otrębami - u mnie akurat jest posypka z otrąb orkiszowych. Wstawić do nagrzanego piekarnika - 1/3 wysokości mierząc od dołu, bez termoobiegu, grzałka góra-dół - i piec w 250C przez 10 minut. Po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 220C i piec jeszcze 30 minut. 

Nie otwierać piekarnika w trakcie! Nie wyjmować chleba z piekarnika od razu po upieczeniu!

Po wyłączeniu piekarnika, zostawić w nim chleb na 5 minut w środku bez otwierania drzwiczek. Następnie wyjąć i od razu wyłuskać z formy. Studzić na metalowej kratce - żeby również od spodu miał szansę się dobrze odparować

Kroić dopiero po upływie co najmniej godziny - wiem, trudne to zadanie i ćwiczenie cierpliwości, ale w przeciwnym wypadku chleb będzie kleił się do noża.

18 komentarzy:

  1. Chlebuś pierwsza klasa, do tego łatwy w przygotowaniu co dla mnie jest najważniejsze 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, czasami nachodzi natchnienie na bardziej skomplikowany i eksperymentalny wypiek, ale przeważnie wolę piec chleby łatwe, proste i przyjemne :) Takie, żeby się przy nich za wiele nie namęczyć, a nadal smacznie najeść do syta. Ten jest wyjątkowo nieskomplikowany w przygotowaniu i z przyjemnością się go zajada. Polecam Kochana Gosiu :)

      Usuń
  2. Własnoręcznie pieczony chlebek nie ma sobie równych :) Chleb z piekarni to już nie to samo:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się w 200%! A nawet jak już się trafi na piekarnię z naprawdę dobrym chlebem, to kosztuje on wtedy bagatela 6 zeta za bochenek... Też jestem zdania, że lepiej piec samemu - taniej i smaczniej! :)

      Usuń
  3. Świetny przepis, z chęcią go podkradnę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A kradnij na zdrowie i niech smakuje :)

      Usuń
    2. Już ukradłam, ale jestem gapa i skopiowałam, a dopiero teraz zauważyłam przycisk "print" :D

      Usuń
  4. jakby mi ktoś wcześniej powiedział o chlebie z octem spirytusowym to bym się popukała w głowę, ale widzę tu pozytywne komentarze, więc pewnie spróbuję. Tym bardziej że wygląda na prosty do zrobienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy użyjesz octu spirytusowego, czy octu jabłkowego, czy nawet soku ze zwykłej cytryny - wyjdzie na to samo :) Chodzi tu głównie o zakwaszacz przyspieszający wyrastanie chleba. Tez się przed pierwszym pieczeniem zastanawiałam co to za dziwo, a teraz często taki szybki chleb piekę :)

      Usuń
  5. Kto by nie chciał spróbować takiego dziwoląga? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He he he, nie wszystkie eksperymenty są przyjazne dla żołądka, ale ten akurat się sprawdza - przetestowałam :)

      Usuń
  6. Hehehe ja wolę na zakwasie lamusy i nieroby.pozdro lenie

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny przepis :)
    Chlebek wyszedł pyszny!
    Piekłam w 200 stopniach przez godzinę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem czemu ale góra mi się spiekła i popękała, co nie zmienia faktu że pyszny 😀

    OdpowiedzUsuń
  9. Must say this content is best. Also if someone is looking for Nursing Assignment Help then get it done with us where you will best content with plag free. Also this will help you to gain best score in your subject with at best price.

    OdpowiedzUsuń
  10. If you are looking for the perfect Luxury Outdoor Furniture to decorate your backyard, then Grayson Living has exactly what you need. With a wide range of items from coffee tables to lounge chairs, they have just about anything that you can think of in order to turn your boring back yard into an oasis!

    OdpowiedzUsuń
  11. A Glass Coffee Table is a great option for your home. A round glass coffee table can be the focal point of your living room, and an added bonus is that you will never have to worry about pets or kids ruining it! You can also use a square modern coffee table at any corner of the room to match the décor of your house.

    OdpowiedzUsuń
  12. Office 365 is a cloud-based subscription service offered by Microsoft that provides access to a suite of productivity applications and services such as Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, and Teams. Buy Office 365 can be used on various devices, including desktops, laptops, tablets, and smartphones, allowing users to access their documents and applications from anywhere with an internet connection.Buy Office 365

    OdpowiedzUsuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...