poniedziałek, 15 maja 2017

Łatwe ciasto z rabarbarem i kruszonką

Wypiek łatwy w przygotowaniu i wielce przyjemny w konsumpcji


Po tak długiej nieobecności w kuchni - szara codzienność niestety rzuca okazjonalnie uciążliwe kłody pod nogi, stąd ta długaśna przerwa w blogowaniu - postanowiłam powrócić na łamy bloga z czymś łatwym, prostym i przyjemnym

W poniedziałkowe, słoneczne, leniwe południe zdecydowałam uraczyć się słodkością z rabarbarem w roli głównej. Przy ostatnich zakupach warzywnych pęczek rabarbaru tak zachęcająco do mnie "przemówił" ze sklepowej półki, że nie mogłam się oprzeć, aby go natychmiast nie wykorzystać w cieście :)

Wypiek ten jest wyjątkowo prosty w wykonaniu, a do tego niebywale smaczny.

Pulchne i miękkie ciasto, nadziane kwaskowatym rabarbarem, zakopanym pod chrupiącą kruszonką. Niebo w gębie! Nie wymaga dużo wysiłku, szybko się piecze, a gotowy efekt błyskawicznie znika z blaszki - takie dobre! Polecam :)

Razem z innymi fejsbukowymi pobratymcami ciasto rabarbarowe piekłam w ramach akcji Ciasto na niedzielę pod wiele mówiącym tytułem: Wypieki z rabarbarem.


Składniki na średnią tortownicę o średnicy 22 cm:
CIASTO: 
  • 2/3 kostki  margaryny roślinnej (175g) - musi być miękka, czyli wyjąć wcześniej z lodówki i zostawić na ok.30 min. w temp. pokojowej
  • 8 łyżek cukru - czubatych
  • 1 mały cukier wanilinowy (16g)
  • 3 jaja
  • 10 łyżek mąki pszennej - czubatych
  • 1 i ½ łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 500g łodyg rabarbaru - waga przed obraniem
KRUSZONKA:

  • 2/3 szkl. maki pszennej 
  • 1/3 kostki masła - wyjęte wcześniej z lodówki, ma być w temperaturze pokojowej; nie używać tu margaryny, smak kruszonki opiera się na maśle 
  • 1/3 szkl cukru - pisząc szklanka mam na myśli pojemność 250ml 
  • 1 mały cukier wanilinowy [16g]


Najpierw zrobić kruszonkę. Ważne, żeby masło odpowiednio wcześniej wyjąć z lodówki, aby zmiękło. W małej misce rozetrzeć palcami wszystkie składniki, aż powstaną charakterystyczne grudki i bryłki mniej lub bardziej zwarte. Naczynie z kruszonką włożyć na minimum 15 min. do zamrażalnika - wyjmować dopiero przed samym posypywaniem ciasta, w ten sposób zmrożona kruszonka nie będzie się roztapiać na cieście, tylko pozostanie w formie grudek.  

Następnie obrobić rabarbar. Łodygi rabarbaru umyć, obedrzeć ze skórki i pokroić w kawałki - mniej więcej o grubości 1 cm.

Teraz można zabrać się za ciasto właściwe. W dużej misce utrzeć mikserem miękką margarynę z cukrem na biały puch - cukier dosypując po trochu.

Mnie przeważnie brak cierpliwości i do białego puchu nigdy nie dochodzę - ucieram mikserem do momentu, gdy cukier się z grubsza rozetrze, a całość zmieni kolor na bardziej kremowy.

 
Do ucieranej masy dodawać stopniowo jajka, na przemian z przesianą mąką i proszkiem do pieczenia - przesianie mąki przez sito napowietrza ją i wspomaga wyrastanie ciasta. Wyrobić wszystko mikserem przez kilka minut na gładką masę.
 
Średnią tortownicę o średnicy 22cm wyłożyć papierem do pieczenia - lub ewentualnie wysmarować masłem i obsypać kaszą manną - kasza manna jest tu lepsza niż bułka tarta bo nie ma tendencji do przypalania się. Przełożyć do niej ciasto i równo rozprowadzić po dnie tortownicy - najlepiej pomóc sobie łyżką, bo ciasto będzie dość gęste.
 

Na wierzch wrzucić obrany i pokrojony rabarbar. Całość posypać twardą i lekko zmrożoną kruszonką.   Piec w temp. 180C ok. 50-55 minut na środkowym poziomie piekarnika - u mnie bez termoobiegu; grzałka góra-dół. Uwaga! Przy użyciu rabarbaru jako dodatku, wskazane jest piec ciasto trochę dłużej; przy dodaniu czereśni czy wiśni należałoby skrócić czas pieczenia co najmniej do ok. 45 min. 

Wykonać test „suchego patyczka” by upewnić się że się upiekło - jak wyjdzie niczym nie oblepiony – ciasto gotowe!  

Po wyjęciu z piekarnika, odstawić do ostudzenia w blaszce.


Rabarbar 2017

15 komentarzy:

  1. Uwielbiam ciasta z rabarbarem, fajnie było znów razem piec.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszne ciacho Asiu, miło cię znów "widzieć". dzięki za wspólne pieczenie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach jak miło znowu wrócić do regularnego kucharzenia - zatęskniłam za moja kuchnią :)

      Usuń
  3. Joasiu stesknilam się 😊Zrobiłaś pyszne ciasto :) Dziękuję za wspólne pieczenie ❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Kochana, mnie też Ciebie i Twoich blogowych pyszności bardzo brakowało :)

      Usuń
  4. pyszniutkie ciacho, aż ślinka leci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziękowanka :) Nie ukrywam że o ślinotok u czytelników właśnie mi chodziło :P

      Usuń
  5. Nie ma jak ciasta z rabarbarem :) A to wygląda wyjątkowo smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziękowanka serdeczne :) Ja jestem ogromną fanką rabarbaru i nie ma dla mnie sezonu rabarbarowego bez nowego pomysłu na ciacho z jego udziałem :)

      Usuń
  6. Wygląda przepysznie i jak wyrosło! Super...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękne dzięki za te komplementa :) Rosło faktycznie jak szalone, aż po czubek formy :)

      Usuń
  7. Rabarbar to aż nam się śni po nocach <3 I ta kruszonka :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Wam szczerze, Drogie Pandy, że trudno się od tego ciacha oderwać, właśnie ze względu na ten boski rabarbar i chrupiącą kruszonkę. Kroję kawałek, a za chwilę kroję drugi ;) Dieto żegnaj! :P

      Usuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...