sobota, 16 kwietnia 2016

Jabłecznik pełnoziarnisty

Zdrowsza wersja typowego jabłecznika z mąką pełnoziarnistą i płatkami owsianymi w składzie


Dawno nie brałam udziału w fejsbukowej akcji Ciasto na niedzielę. A to przytrafiły się Święta Wielkanocne, a to przeszkodził wyjazd, a to nie miałam ochoty na pieczenie. Tym razem powiedziałam sobie - dość! Trzeba zabrać się do roboty!

Zapraszam więc na Jabłecznik. Ale taki trochę mniej typowy, bo z jabłkami z kompotu oraz mąką pełnoziarnistą i płatkami owsianymi. Zdrowsza wersja standardowego jabłecznika. Do tego pyszny dodatek rodzynek i cynamonu. Przepis podpatrzyłam u Joli i na pewno do niego jeszcze wrócę, bo wypiek wypadł znakomicie :)


Składniki na 1 dużą keksówkę o wymiarach LxWxH 30x10x7cm:
  • 2 jajka
  • szczypta soli
  • 1/2 szkl. cukru - zmniejszyłam ilość z 3/4 cukru, bo użyłam słodszych jabłek z kompotu zamiast świeżych
  • 3/4 szkl. mąki pszennej - tortowa, typ 450
  • 1 szkl. mąki pszennej pełnoziarnistej - graham drobna, typ 1850
  • 1 szkl. płatków owsianych
  • 1/2 szkl. mąki ziemniaczanej
  • 1 szkl. oleju
  • 1 szkl. mleka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej - mój dodatek, bo wydawało mi się, że sam proszek do pieczenia ciężkich jabłek kompotowych nie udźwignie
  • 1 łyżeczka cynamonu - mój dodatek
  • jabłka z kompotu - niecały słoik 1 litrowy, objętościowo tyle co 2 duże jabłka świeże
  • 100g rodzynek
  • masło i bułka tarta - do wysmarowania i obsypania formy
  • 2 łyżki brązowego cukru - do posypania ciasta przed pieczeniem

W dużej misce zmiksować całe jaja ze szczyptą soli i cukrem na puszystą masę - musi mieć kolor i konsystencję gęstego kogla-mogla. Dodać mleko, olej i zmiksować do połączenia składników.

Do drugiej miski wsypać mąkę pszenną, pełnoziarnistą, ziemniaczaną, płatki owsiane, proszek do pieczenia, sodę oczyszczoną, cynamon i wymieszać. Suche składniki wmieszać do masy jajecznej na najniższych obrotach miksera.

Jabłka z kompotu pokroić na mniejsze cząstki. Odmierzyć rodzynki. Jabłka i rodzynki wmieszać delikatnie łyżką do ciasta.

Formę keksową wysmarować masłem i obsypać bułką tartą. Do tak przygotowanej blaszki przełożyć masę - pomagając sobie łyżką. Wierzch ciasta posypać brązowym cukrem.

Ciasto wstawić do nagrzanego do 170C piekarnika i piec ok 50 minut - na środkowym poziomie piekarnika, grzałka góra-dół, bez termoobiegu. Stan upieczenia ciasta sprawdzać testem "suchego patyczka" - być może będzie trzeba potrzymać w piekarniku trochę dłużej.

Pozostawić do ostudzenia w blaszce.

WYPIEKAŁAM WSPÓLNIE Z:

Wiosenne słodkości 2016

31 komentarzy:

  1. Świetne ciacho, smakowałoby moim łasuchom. Mam sporo domowych gruszek w syropie, więc może je wykorzystam do niego zamiast jabłek :)
    Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo! Bardzo dobry pomysł z gruszkami zamiast jabłek. U siebie wykorzystałam jabłka z kompotu, bo też mi zalegają w piwnicy :)

      Usuń
  2. Asiu bardzo fajny pomysł na pysze ciasto z jabłkami :) z chęcią bym takie zjadła :) dziękuję za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kochana :) Miałam akurat ochotę na coś słodkiego, ale i zdrowego przy okazji ;)

      Usuń
  3. Fajny pomysł na jabłuszka, dzięki za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Super pomysł na wykorzystanie jabłek :-) dziękuje za wspólne pieczenie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Marzenko :) Dawno wspólnie z Wami nie piekłam i niemalże zapomniałam jaka to frajda ;)

      Usuń
  5. Wspaniały pomysł na jabłka z kompotu :)Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje i ja :) Mam jeszcze zalegające słoiki kompotowe w piwnicy, chcę się ich smacznie pozbyć przed nowym sezonem ;)

      Usuń
  6. Super pomysł ! Dziękuje za wspólne wypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciasto na pewno smaczne i soczyste. Dziękuję za wspólne pieczenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje pięknie za dobre słowo ;) I do następnego wkrótce!

      Usuń
  8. Smacznie i zdrowo :) Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam nieskromnie, że dobre, codzienne ciasto :) Dziękuję i ja za wspólną zabawę!

      Usuń
  9. Smaczne i zdrowe w jednym :), dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy pomysł, dzięki za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki za wspólne pieczenie, ciacho super :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam ciepło i do następnego wspólnego pieczenia wkrótce! :)

      Usuń
  12. pomysłowe, takiego jeszcze nie jadłam, uwielbiam wypieki z jabłkami :) wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że się podoba :) Polecam upiec i osobiście wypróbować :)

      Usuń
  13. Cudowny, smaczny i pożywny jabłecznik :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawy pomysł na pyszne ciasto.dzięki za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Robiłam razowy jabłecznik. Jest pyszny. Twój też apetycznie wygląda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko na drugi dzień zaczął mi się zdeczko kruszyć... Hmm, może za dużo tych płatków owsianych machnęłam?

      Usuń
  16. 29 years old Environmental Tech Alic Saphin, hailing from Thorold enjoys watching movies like "Corrina, Corrina" and Handball. Took a trip to Primeval Beech Forests of the Carpathians and drives a Mercedes-Benz 540K Special Roadster. link strony

    OdpowiedzUsuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...