wtorek, 25 sierpnia 2015

Babka ucierana z chałwą - turecka chałwa sezamowa

Chałwą opętanie!



Jakiś czas temu Pan Mąż dostał nieposkromionej żądzy na chałwę. Pożerał chałwę za chałwą i chałwą popędzał. Niczym kobieta w ciąży, folgująca swoim zachciankom, tak Pan Mąż żarł chałwę niemalże po każdym posiłku. Gdy chałwowe opętanie w końcu mu przeszło, w lodówce ostało się ostatnie, samotne opakowanie chałwy, które kłuło mnie w oczy swoją obecnością. 

Osobiście za tym przysmakiem w jego oryginalnej postaci nie przepadam, więc postanowiłam zaeksperymentować i wykorzystać go w cieście. Zaintrygował mnie przepis panimagoga na Babkę z chałwą i postanowiłam patent wypróbować.

Przepis spełnił moje najśmielsze oczekiwania! Babka wyszła bajecznie smaczna, z chałwowym zapachem i sezamowym posmaczkiem. Taką chałwę to ja mogą jadać codziennie :)


Składniki na 2 małe keksówki o wymiarach LxWxH 20x10x6 cm:
  • 180g margaryny
  • 2 szkl. mąki pszennej (300g)
  • 1 szkl. cukru (200g)
  • 4 jajka - żółtka i białka oddzielnie
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 150 g chałwy - u mnie chałwa mieszana waniliowo-kakaowa
  • szczypta soli - do ubijania piany z białek
  • kasza manna - do obsypania  foremek
  • masło - do natłuszczenia foremek


Miękką margarynę utrzeć mikserem z cukrem na biały puch - cukier dosypując po trochu.

Mnie co prawda zawsze brak cierpliwości i do białego puchu nigdy nie docieram - ucieram mikserem po prostu do momentu, gdy cukier się mniej więcej rozetrze z margaryną i całość zmieni kolor na bardziej kremowy. 

Chałwę rozdrobnić palcami, dodać do utartej masy i zmiksować. Żółtka oddzielić od białek i dodawać do masy na przemian z przesianą mąką i proszkiem do pieczenia. Białka ubić na sztywno ze szczypta soli - dla zwiększenia trwałości piany - następnie przy pomocy łyżki delikatnie połączyć je z masą.

Ciasto przełożyć do dwóch małych keksówek, natłuszczonych i oprószonych kaszą manną - kasza manna jest tu lepsza niż bułka tarta bo nie ma tendencji do przypalania się.

Piec ok. 40 minut w rozgrzanym do 170C piekarniku - u mnie bez termoobiegu, na środkowym poziomie piekarnika. Stan upieczenia sprawdzać "testem patyczka" - będzie gotowe kiedy wyciągniemy suchy.

Ciasto banalnie proste w przygotowaniu, a jakie zaskakujące w smaku!

 
 
 


Wracam z wojaży weekendowych do domu, a tu widzę, że SMAKER zrobił mi ogromną niespodziewankę! :) Moja Babka ucierana z chałwą uzyskała status Przepisu dnia 28.08.2015! Dziękuję!!!



Turcja od kuchni

9 komentarzy:

  1. Mój też lubi chałwę. Ja ciut mniej. Ale za to baby uwielbiam. Pysznie wygląda :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwierz, że mimo "ciut mniej lubienia chałwy" tym ciastem będziesz się zajadać :D Tak właśnie miałam :D Teraz szukam kolejnych przepisów do kolejnego epizodu chałwowego szaleństwa :P Miałabyś Marzenko jakiś pomysł?

      Usuń
  2. Uwielbiam chałwę! Muszę koniecznie wypróbować ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja lubię chałwę w każdej postaci, więc takie ciasteczko to zdecydowanie coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...