niedziela, 10 lipca 2016

Ciasto drożdżowe na noc bez wyrabiania

Bez zagniatania, bez odpalania miksera, bez brudzenia sobie rąk :)


Poniższe ciasto drożdżowe znacznie różni się od jego najbardziej popularnej, tradycyjnej wersji - nie tylko w smaku, ale i w sposobie przygotowania. 

Jest przede wszystkim bardziej wilgotne i zwarte, a to za sprawą dodania oleju. Ale przez to nie wysycha i długo zachowuje świeżość. 

Najistotniejszą rozbieżność stanowi jednak tu  sposób wyrabiania ciasta... a raczej jego brak! Jest to bowiem drożdżówka która nie wymaga wytrwałego zagniatania, robi się w zasadzie sama, jedyny wysiłek to zamachnięcie się kilka razy łyżką, żeby wymieszać składniki przed nałożeniem do blaszki. 

Na dodatek ciasto zostawiamy samopas na całą noc! Zero żmudnego przygotowywania rozczynu i pilnowania odpowiednich warunków wyrastania. Jedyny myk na który musimy zwrócić uwagę, to kolejność wykładania poszczególnych warstw składników do miski.

Prościej już być nie mogło!


Składniki na 1 dużą keksówkę o wymiarach LxWxH 30x10x7cm:
CIASTO:
  • 50g świeżych drożdży
  • 1/2 szkl. cukru
  • 1 mały cukier wanilinowy [16g] 
  • 3 jajka - małe 
  • 1/2 szkl. oleju
  • 1 aromat pomarańczowy
  • 1/3 szkl. zimnego mleka
  • 2 szkl. mąki
  • garść skórki kandyzowanej
  • skórka starta z 1/2 pomarańczy + trochę do dekoracji - u mnie akurat drobno pokrojona
LUKIER:
  • 1/2 szkl. cukru pudru
  • kilka kropel aromatu pomarańczowego
  • 1-2 łyżki gorącego mleka - ilość płynu zależy tu od stopnia płynności lukru jaki chcemy uzyskać


Ciasto najlepiej przygotowywać wieczorem przed samym snem.

W dużej misce  rozkruszyć równą warstwa na dnie świeże drożdże. Zasypać je cukrem i cukrem waniliowym. Na to wylać rozbełtane jajka - maja być zimne, wyjęte prosto z lodówki. Wlać olej, aromat pomarańczowy i schłodzone mleko.

Na koniec całość zasypać przesianą przez sito mąką. Na wierzch wrzucić skórkę kandyzowaną i skórkę startą ze świeżej pomarańczy.

Miskę przykryć ściereczka kuchenną i odstawić na około 8 godzin w temperaturze pokojowej - najlepiej na noc. 

Następnego ranka wymieszać zawartość miski dużą łyżką - tylko na tyle aby pozbyć się grudek mąki, nie jest wymagane tu długie mieszanie. Ciasto wyjdzie dość rzadkie - nie przejmować się, takie ma być!

Keksówkę wysmarować masłem, obsypać bułką tarta i wylać do niej ciasto.  Wstawić do nagrzanego do 170C piekarnika i piec około 40 minut - czas pieczenia mocno zależy od specyfiki posiadanego piekarnika, najlepiej stan upieczenia sprawdzać testem patyczka.

Ponieważ nie posiadam termoobiegu, to po pierwszych 20 minutach pieczenia, odwracam blaszkę z ciastem, aby oba jego końce dokładnie się upiekły.

Gdy ciasto trochę przestygnie, wyjąć je z formy  na metalowa kratkę. W międzyczasie przygotować lukier, ucierając mikserem cukier puder z aromatem i gorącym mlekiem. Po zupełnym ostygnięciu ciasta, polukrować je i udekorować świeżą skórką startą z pomarańczy - u mnie akurat pokrojona w drobną kostkę.

Piecz - tak od podstaw

25 komentarzy:

  1. Joasiu dziękuję za przepis :)Pamiętam, że kiedyś robiłam takie ciacho. Zgubiłam niestety przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że pomogłam w odkurzeniu pamięci ;)

      Usuń
  2. Kiedyś robiłam podobne ciasto niedoweirzając,że się uda,ale się udało idealnie i wyśmienicie smakowało:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze, że też nie byłam przekonana, jak zabierałam sie za przepis. Ale efekt przerósł moje najśmielsze oczekiwania! Warto było zaeksperymentować :)

      Usuń
  3. Uwielbiam takie nocno-drożdżowe przepisy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto które samo się robi! :) Ja też takie kocham :D

      Usuń
  4. Wyrabianie ciasta drożdżowego to katorga!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, lekko uprzykrzone zajęcie ;) Choć ja zwykle zabieram się za nie, gdy jestem zła na Pana męża - nic tak dobrze nie odstresowuje jak wyżycie się na upartym cieście :D

      Usuń
  5. Taka drożdżówka sypana jest bardzo smaczna, ja robię ją z kruszonką :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo! Fajny pomysł - tez tak zrobię następnym razem :)

      Usuń
  6. Bardzo prosty przepis :) Uwielbiam takie mało wymagające ciasta!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę się nie natrudzić zbytnio przy pieczeniu, ale nadal smacznie zjeść ;)

      Usuń
  7. Strukturę ma genialną a do tego moczona w jogurcie naturalnym to na pewno ambrozja smaków :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Macie rację, fajajny sposób na pożarcie drożdżówki :) Tak zrobię następnym razem :)

      Usuń
  8. Bardzo lubię ciasta drożdżowe, a szczególnie takie, które nie wymagają za dużo pracy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tez i moja ulubiona filozofia pieczenia :)

      Usuń
  9. JAk u Babci czyli pysznie i do syta :D
    Pozdrawiam,
    muuooaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Porównanie do ciasta babcinego, to największy z możliwych komplementów :) Te babcine, cukiernicze tajemnice to najlepsze triki możliwe do osiągnięcia w kuchni :)

      Usuń
  10. moja mama piekła kiedyś podobne drożdżowe :) było pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie przygotowałam wszystkie składniki. Jutro będę piekła, jestem bardzo ciekawa efektu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Efekt rewelacyjny. Pychota :) Moje z aromatem pomarańczowym i rodzynkami.

      Usuń
    2. Cieszę się, że wyszło jak trzeba i że smakowało :) Prawda, że bardzo proste? ;)

      Usuń

Z góry dziękuje za pozostawiony komentarz i zapraszam ponownie :)

Google+ Followers

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...