środa, 6 kwietnia 2016

Chleb z kaszą manną

Kasza manna w chlebie - tego jeszcze nie było!


Z pieczywkiem od Ewy z bloga z cukrem pudrem mam bardzo dobre doświadczenia. Za który przepis się nie zabiorę, ten zawsze wyjdzie! Tak to ja mogę domowym sposobem chleb produkować! Aż ręce świerzbią, żeby zabrać się za testowanie kolejnego pomysłu, a tu poprzedni chlebek jeszcze ciepły w chlebaku :)

Tym razem próbowałam przepisu na Chleb pszenny z grysikiem. Pierwszy raz kaszę manną stosowałam przy wypiekaniu pieczywa, ale na pewno nie ostatni! Chleb wyszedł cudnie miękki i pulchny w środku, ale z chrupką skórką na zewnątrz. Ciężko poprzestać na jednej kromce przy degustacji :)


Składniki na 1 dużą keksówkę - o wymiarach LxWxH 30x10x7 cm:
  • 500g mąki pszennej  
  • 100g kaszy manny  
  • 1 łyżeczka cukru  
  • 1 łyżeczka soli  
  • 25 gramów drożdży  
  • 1 łyżka oleju  
  • 1 i 1/3 szklanki letniej wody + 4 łyżki do rozpuszczenia drożdży
  • sezam naturalny - do posypania z wierzchu

Mąkę przesiać do dużej miski z solą i kaszą manną.

Na środku zrobić zagłębienie, wkruszyć drożdże, wsypać cukier i zalać 4 łyżkami letniej wody. Wymieszać środek łyżką ,starając się zbyt dużo nie zagarnąć mąki z brzegów. Całość odstawić do "puszczenia bąbelków" na ok. 15 minut.

Po tym czasie dodać olej i stopniowo wodę zagniatając dość lepkie i elastyczne ciasto - ja do wyrabiania używam miksera z mieszadłami hakowymi.

Foremkę keksową wysmarować masłem i obsypać kaszą manną. Włożyć do niej ciasto, wyrównując powierzchnię tak, by masa chlebowa równomiernie blaszkę wypełniała, zwłaszcza w tach.

Keksówkę przykryć ściereczką kuchenną i odstawić w ciepłe miejsce na około 60 minut do wyrośnięcia - u mnie ciasto rosło jak szalone, niemalże "uciekając" z blaszki.

Tuż przed pieczeniem, wierzch chleba posmarować letnią wodą i posypać sezamem.

Piekarnik nagrzać do 200C, włożyć blaszkę z zawartością i piec 45 minut, do zezłocenia wierzchu - funkcja grzania góra - dół, bez termoobiegu, na środkowym poziomie piekarnika.

Studzić wyjęty z blaszki na metalowej kratce.    

16 komentarzy:

  1. Chętnie porwałabym jedna kromkę i zjadła:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety z tego bochenka już się nic nie ostało, bo to wypiek sprzed kilku dni, ale planuję powtórkę z rozrywki i wtedy kromki będę rozdawać na prawo i lewo ;)

      Usuń
  2. Wow! Jak z najlepszej piekarni :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudowny chlebuś, muszę koniecznie taki zrobić :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię wypieka chleby, muszę spróbować i z tym :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniały chlebek :)z kaszą jeszcze nie jadłam :)muszę wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wprost pokochałam ten chleb! Muszę poeksperymentować z innymi rodzajami kasz, korci mnie przykładowo chleb z kaszą gryczaną :)

      Usuń
  6. Właśnie zrobiłam ciasto czekam na wyrośnięcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podeślij zdjęcie na grunttoprzepis@gmail.com Zrobię galerię gości :)

      Usuń
  7. Bardzo dobry ale nie wyrósł mi taki duży jak twój chciałam dodać zdjęcie ale nie umie tego zrobić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojojoj,jaka szkoda... :( A drożdże na pewno były świeże? Chleb wyrastał w cieple i bez przewiewów? Bo u mnie dosłownie "wychodził" z blaszki - rósł jak szalony - a trzymałam się ściśle tego właśnie przepisu.

      Usuń
  8. Oj jaki fajny, chodzę teraz na kurs wypieków i chętnie podglądam takie oryginalne cuda!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co tam oglądanie, zabieraj się do pieczenia, polecam bo chleb jest bardzo łatwy w wykonaniu :)

      Usuń

Miło, że wpadłeś. Proszę, zostaw po sobie ślad... Dziękuję za odwiedziny i zapraszam ponownie :)

Wersja do druku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...